tirsdag den 11. oktober 2016

Kundeservice - tænk KUNDEN ind i dine systemer

Nogle virksomheder elsker at henvise dig til en webside hvis der sker forsinkelser. Det gælder alt fra flyselskaber til tog, fra bus til færger. Hvor er kundeservicen? Når en kunde har købt en togbillet med plads på én bestemt afgang, så burde kunden kunne regne med, at en refusion kan ske UDEN at vedkommende skal ind på en hjemmeside for at forklare A, B, C, D m.v. i skemaform. Det samme gør sig gældende på busser og andre offentlige transportformer...


Det vil lette alles hverdag. Det vil mindske arbejdsbyrden for virksomheden, besværet for kunden, og alt kan køre i et lukket system hvor dokumentationen ligger digitalt, samkørt med de systemer hvortil og hvorfra der indløber bestemte trafikdata.

Skulle man tro.

For sjovt nok er der ikke én eneste der tog kontakt da jeg skrev om dette begreb automatisering på Twitter i en konkret tråd. Virksomheden valgte at forholde sig tavst - og det er naturligvis deres valg. Ikke desto mindre kan det godt undre, at kundeservice får så lille opmærksomhed fra store virksomheder, som ellers har stor interesse i at holde sig gode venner med sine kunder.

Hvad skal de leve af, hvis folk holder op med at bruge deres service?

Og hvad skal de leve af, hvis det er politikerne som trækker stikket på enkelte udbydere af trafikydelser, når/hvis servicen til sidst kommer til at minde om en by i Rusland?

Det er så pokkers vigtigt at tænke den gode service ind i alle sine løsninger. Det kan godt være, at det gør nogle systemer mere komplekse, men dine kunder vil ELSKE dig for det, når du tager relationen med dem som kunder alvorligt.

Glade kunder vender tilbage - og dem skal du ikke kæmpe for at overbevsie om, at de skal blive ved med. Gør du det endda ekstra godt ender de med at være ambassadører for den gode service, og sådan BURDE det være i alle moderne virksomheder i år 2016.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar